PraatmetHans.nl

Plan voor forse trek

5 vragen: 20 - 40 minuten

(nood)plan voor forse trek

Ik raad je aan: maak een plan voor jezelf om je voor te bereiden voor momenten dat je echt trek krijgt. Veel mensen worden daar toch door overvallen. Maar als je daar van te voren over nadenkt en jezelf er op voorbereidt dan is de kans groter dat zo'n moment goed verloopt in jouw ogen, achteraf.

   ƒ           ?            !           s           r          ∀  

zelf-controle

zelf-controle SNEL & ALGEMEEN:

Wat moet er direct gebeuren? Dus wat ga je gelijk(!) wèl DOEN als je forse trek krijgt?
(wat je "niet gaat doen" is niet meer interessant op zo'n moment)

"dingen die je gelijk gaat doen"
Wat zijn dingen die ik zelf kan DOEN (onder de douche staan, bellen -wie?-, water drinken, eten, dagboek of brief schrijven)
Wat zijn de dingen die anderen voor mij kunnen DOEN

 

Wat ga je maar liever niet meer doen als je eenmaal grote trek hebt? (welke dingen kan je beter schrappen!)

"Wat ga je schrappen?"

 

Wat zijn dingen die ik kan BEDENKEN die mij kunnen helpen om rationeel tegen trek aan te blijven kijken:  (en -eventueel- welke smoezen kan ik tijdig herkennen die gebruik juist telkens dichterbij bleken te brengen)

"rationeel blijven denken over trek"

(en welke van mijn favoriete smoezen kan ik eventueel tijdig herkennen) (zie: 'smoezenboek')

 

Wat zijn de pieker-gedachten die ik maar beter UIT kan STELLEN omdat ik er op dat moment toch niet uit zal gaan komen.

"piekeren uitstellen"

 

WIE uit mijn steunnetwerk kan ik inschakelen om die trek (samen) uit te houden of om me te helpen om mijzelf af te leiden van de trek of om samen te kijken wat er onder zit:
 (en is deze persoon / instantie ervan op de hoogte dat je zo maar kunt bellen?)

"mijn steunnetwerk inschakelen"

(nood)plannen bij trek, bij uitglijders en bij wegglijders hebben overlap maar zijn wel wezenlijk verschillend.
zie ook:

Last van verslaving? PraatmetHans .nl
Copyright 2012 Hans RJ West